Targan menestystarina alkoi lähes sattumalta

 

Botnia Marin on nykyään yksi Suomen suurimmista venetehtaista ja suurin hytillisten moottoriveneiden valmistaja. Vuonna 2015 yrityksen liikevaihto oli 32,9 miljoonaa ja liikevoitto 3,2 miljoonaa euroa. Yrityksen päätuotteena ovat Targa-veneet, joita on myyty lähes 2 500 kappaletta. Lisäksi yritys on myynyt 1005 H-venettä ja 650 Botnia 23 -moottorivenettä.

Targan menestystarina alkoi lähes sattumalta

Botnia Marinin omistaja Johan Carpelan perusti yrityksen vuonna 1976. Carpelan sai kipinän veneenrakentamiseen ollessaan kesätöissä Nautorilla. Hänellä oli jo aiemmin kokemusta yrittäjänä venealalta, sillä hänen edellinen yrityksensä oli tuottanut kahden vuoden aikana 50 flipper-jollaa. Kilpapurjehdusta harrastavalla Carpelanilla oli kuitenkin vielä kunnianhimoisempia suunnitelmia. Hän jätti palkkatyönsä Arteknolla kehittääkseen täydellisen H-veneen. Hän myikin ensimmäiset H.veneet kilpapurjehtijoille Ruotsiin ja Tanskaan jo syksyllä 1976. Menestys oli huimaa, sillä ensimmäisen vuoden aikana Carpelanin veneillä voitettiin Tanskan, Ruotsin ja Pohjoismaiden mestaruudet.

Carpelan ei halunnut kuitenkaan jäädä liian pitkäksi aikaa kiinni H-veneisiin, sillä alalla kilpailu on kovaa ja Carpelan etsi jatkuvasti jotakin uutta. Hän muisti aiemmin konkurssiin menneen Oy Targa AB:n Targa 25 – moottoriveneen, joka oli tehnyt häneen vaikutuksen NJK:lla uivassa venenäyttelyssä. Messuilla Carpelan ihmetteli uutta ja suureellista Targaa ja pohti vaimonsa kanssa, että tuon yrityksen voi olla vaikea saavuttaa jalansijaa Suomessa. Poistuessaan itse näyttelystä ja meloessaan H-veneellään Kaivopuiston salmessa Carpelan näki Targan ajavan ohitse ja oli vaikuttunut. Veneen nousemista täyteen vauhtiin hän kuvailee näyttävän siltä, kuin kollikissa hyökkäisi häntä pystyssä vihaisesti pihan ylitse. Tästä alkoi Carpelanin pakkomielle Targaa kohtaan.

Carpelan alkoi selvittää Targan valmistusoikeuksien hintaa, mutta aluksi se oli liian kova. Ajatus ei kuitenkaan jättänyt häntä rauhaan ja kaverinsa ehdotuksesta hän lähti käymään Jämijärvellä seteleitä taskussaan. Loppu onkin historiaa. Botnia Marin keskittyi tästä lähtien Targan kehittämiseen. Yrityksen ensimmäinen todellinen hittimalli oli Targa 27, joka julkistettiin keskellä 1990-luvun syvintä lamaa. Johan Carpelanin poika Robert Carpelan, joka myös työskentelee perheyrityksessä, kertoo että kyseessä on edelleen yrityksen myydyin malli. Venettä on myyty noin 500 kappaletta.

Nykyään Targat ovat muuttuneet jo paljon alkuperäisestä. Erityisesti veneelle tunnusomainen puusepäntyö on kehittynyt laadultaan merkittävästi ja näkyy selkeästi Targan sisustuksessa. Myös sähkötyöt ovat parempaa laatua kuin aiemmin. Targan tärkein ominaisuus, rungon mainio merikelpoisuus, on kuitenkin pysynyt samana. Yksi maailman suurimmista venelehdistä, Motor Boat and Yachting, julkaisi kuvan Targan uusimmasta mallista varustettuna tekstillä ”King of the Waves”.

Uudet Targan mallit ovat kooltaan merkittävästi suurempia kuin alkuperäismallit. Targan malliston suurin vene on 44-jalkainen, mutta tästäkin mallista on tarjolla vielä limousine-versio joka on pidennetty 46-jalkaiseksi. Yksi tämän mallin edustaja odottaa tälläkin hetkellä Maalahden venehallissa lähtöä maailmalle. Veneissä ei ole muuttunut ainoastaan koko, vaan myös sisustus. Johan Carpelan toteaa, että veneisiin kiinnitetään astianpesukoneita ja valtavia televisioruutuja ja kertoo, että tilauskirjat ovat täynnä erilaisia toiveita sisustusta koskien. Carpelan ei ole vielä aivan tottunut nykyveneiden suureen kokoon. Hän muistaa ajatelleensa Targa 29 -mallin kehittämisen aikaan, että kyseessä on suurin vene jonka konsepti kestää. Seuraavaksi hän ajatteli ylärajan olevan 33 jalkaa. Tällä hetkellä hän arvelee, että Suomen markkinoilla raja tulee vastaan 50-jalkaisen veneen kohdalla.

 

Targoja myydään kaikkialle maailmaan. Valmistetuista veneistä noin 15 prosenttia jää Suomeen. Kysyntää on myös Välimerellä, jossa erityisesti Kreikan saaristossa sitä hyödynnetään yhteysveneenä mantereen ja huvilan välillä. Targaa käytetään myös suurien jahtien apuveneenä, jota veneen omistaja ajaa itse, vaikka jahdilla olisikin palkattu kapteeni.