Suosikkivene Flipper kipusi uudella mallistollaan takaisin huipulle

Thorup toteaa, että vanhojen ja uusien veneiden erot näkyvät myös kiihdytyksessä ja sitä seuraavassa metelissä. Vanhoilla veneillä vauhti putoaa hidastettaessa täysin. Kiihdytettäessä juttelu on mahdotonta, sillä moottorin meteli peittää alleen kaikki äänet. Metelin lisäksi tässä kuluu Thorupin mukaan aivan turhaan litra bensaa. Uusissa Flippereissä tämä on otettu huomioon ja sekä kiihdyttäminen että hidastaminen tapahtuu huomaamattomasti. Sarjan kaikki mallit liikkuvat pehmeästi ja majesteettisesti. Pieni merenkäynti ei näissä veneissä tunnu, mutta osin tämän takia suurempi aalto saattaa yllättää. Uuden rakenteen myötä veneet ovat tukevampia, mutta myös painavat aiempaa enemmän. Tämän takia ne vaativat tehokkaamman moottorin ja kuluttavat enemmän polttoainetta. Kun automaailmassa kulutus on saatu laskuun, uusissa venemalleissa se tuntuu olevan kauttaaltaan vielä nousussa.

Ruotsalainen Flipper on suomalaisille varsin tuttu venemerkki ja ollut suosittu jo vuosikausia. Se on yksi Suomen yleisimmistä venemerkeistä. Nyt Flipper on rakentanut uusiksi koko venemallistonsa ja tämä on venemaailmassa erittäin harvinaista.

Suosikkivene Flipper kipusi uudella mallistollaan takaisin huipulle

Ensimmäiset Flipperit valmistuivat vuonna 1966 ja veneet olivat malliltaan varsin yksinkertaisia. Flippereiden suosio oli huipussaan Suomessa 1970- ja 1980-luvuilla ja hurjaa tulosta tekevä firma vaihtoi omistajaa keskellä suurinta menestystä. Omistajanvaihdos vaikeutti kehitystyötä ja suosio alkoi hieman laantua. Aluksi yritys siirtyi Rapalelle ja tämän jälkeen siitä myytiin 60 prosenttia Siltalan veneveistämölle. Lopulta Flipper saatiin kaupattua Bella-Veneille. Bella-veneiden toimitusjohtaja Raimo Sonninen sanoo, että aluksi yritys toivoi ainoastaan hyötyvänsä Flipperin hyvästä brändistä, mutta innostui nopeasti veneiden kehitysmahdollisuuksista. Autojen maailmassa täysin uusia malleja kehitetään jatkuvasti, mutta venemaailmassa tämä ei ole niin yleistä, sillä tuotantomäärät ovat huomattavasti pienempiä. Mallistojen uudistaminen on ollut takkuista myös Flipperin kohdalla ja talouskriisi on pahentanut tilannetta, sillä sen myötä veneiden myynti romahti.

Hankalien vuosien jälkeen kohti uutta mallistoa

 

Flipperin uusi omistaja Bella-Veneet päätti kuitenkin nostaa veneet vielä takaisin suosion huipulle. Enää ei riittänyt, että veneet ovat teknisesti toimivia, vaan niiden piti myös herättää tunteita. Tätä varten Bella palkkasi Flippereitä suunnittelemaan norjalaisen Espen Thorupin. Thorup on Norjassa kuuluisa venesuunnittelija, joka on urallaan suunnitellut noin 70 venemallia. Thorupin palkkaaminen suomalaisen kilpailijan leipiin harmitti norjalaisia veneyrityksiä, sillä he eivät olisi halunneet menettää kilpailuvalttiaan. Thorup oli kuitenkin innostunut Flippereiden kehittämisestä ja neljä vuotta myöhemmin, vuonna 2014, Thorup esitteli uutta Flipper-mallistoa venenäyttelyssä Helsingin Lauttasaaressa.

Uusi mallisto pyrkii vastaamaan uusiin tarpeisiin

 

Uudessa mallistossa on riittää veneitä kuusimetrisistä aina lähes yhdeksänmetrisiin. Kaikissa veneissä on kuitenkin sama perusrakenne. Mukaan mahtuu avoveneitä (SC-mallit), daycruisereita joissa on keulakajuutta (DC) ja hieman isommalla katolla varustettuja ST-malleja. Thorup toteaa, että hänen mielestään vanhatkin veneet toimivat mainiosti, kunhan niihin vaihtaa uuden moottorin. Thorup jatkaa, että uusiakin veneitä on silti kehitettävä ja myytävä, sillä ihmisten tavat muuttuvat. Uusien veneiden hänen mukaansa oltava sekä parempia että erilaisia. Thorup kuvailee Flipperin uuden sarjan veneitä kertomalla, että veneiden sisustat ovat nyt sosiaalisia kokoontumispaikkoja, joiden on tarkoitus toimia sekä satamassa että merellä ollessa. Veneissä täytyy olla useita tapoja istuskella tai ottaa aurinkoa. Esimerkiksi uudessa Flipper 600 ST:ssä on keskitetty oleskelutiloihin nukkumatilojen sijaan. 30 vuotta sitten lähes vastaava vene oli Flipper 575 HT. Tässä vanhemmassa mallissa oleskelutilat olivat takaosassa ja ne olivat melko ahtaat ja keulassa puolestaan oli melko avarat nukkumatilat. Nykyään veneilijät tekevät kuitenkin paljon vähemmän yöpymistä vaativia pitkiä retkiä ja enemmän päiväreissuja, joten nukkumatiloihin ei ole tarpeellista panostaa samalla tavoin.

Uusi mallisto pyrkii vastaamaan uusiin tarpeisiin

Erityishuomiota on kiinnitetty käyttömukavuuteen

 

Thorup toteaa, että vanhojen ja uusien veneiden erot näkyvät myös kiihdytyksessä ja sitä seuraavassa metelissä. Vanhoilla veneillä vauhti putoaa hidastettaessa täysin. Kiihdytettäessä juttelu on mahdotonta, sillä moottorin meteli peittää alleen kaikki äänet. Metelin lisäksi tässä kuluu Thorupin mukaan aivan turhaan litra bensaa. Uusissa Flippereissä tämä on otettu huomioon ja sekä kiihdyttäminen että hidastaminen tapahtuu huomaamattomasti. Sarjan kaikki mallit liikkuvat pehmeästi ja majesteettisesti. Pieni merenkäynti ei näissä veneissä tunnu, mutta osin tämän takia suurempi aalto saattaa yllättää. Uuden rakenteen myötä veneet ovat tukevampia, mutta myös painavat aiempaa enemmän. Tämän takia ne vaativat tehokkaamman moottorin ja kuluttavat enemmän polttoainetta. Kun automaailmassa kulutus on saatu laskuun, uusissa venemalleissa se tuntuu olevan kauttaaltaan vielä nousussa.

Erityishuomiota on kiinnitetty käyttömukavuuteen